Posts

Showing posts from April, 2010

Honouring the cohen - even if he does not want the honour

The possuk says in this week’s sedrah: וְקִדַּשְׁתּוֹ כִּי-אֶת-לֶחֶם אֱלֹקיךָ הוּא מַקְרִיב קָדֹשׁ יִהְיֶה-לָּךְ כִּי קָדוֹשׁ אֲנִי ה' מְקַדִּשְׁכֶם. The Rambam derives two halachos from this passuk: 1. Honouring the cohen: In Sefer haMitzvos (mitzva 32) the Rambam explains that וְקִדַּשְׁתּוֹ means that you should honour the cohen: מצוה ל"ב היא שצונו לכבד זרע אהרן לפארם ולנשאם ושׁנשׂים מדרגתם מדרגה קודמת וראשונה ואפילו ימאנו לא נשמע להם וזה כולו הגדלה לקל יתעלה אחר שהוא לקחם ובחרם לעבודתו ולהקריב קרבנותיו והוא אמרו יתעלה יתברך שמו וקדשתו כי את לחם אלקיך היא מקריב “Mitzva ל"ב is that Hashem commanded us to honour the decendants of Aharon to glorify them and to respect them and to always ensure that they come first.  Even if they refuse we should not listen to them. This is respect for Hashem who chose them to do the avodah and to bring His korbanos as He said - וְקִדַּשְׁתּוֹ כִּי-אֶת-לֶחֶם אֱלֹקיךָ הוּא מַקְרִיב – you should sanctify him because he brings the bre

Entering the kodesh ha'kedashim

The gemara in Kerisus 6a says: ת"ר פיטום הקטרת הצרי והציפורן והחלבנה והלבונה משקל שבעים של שבעים מנה מור וקציעה שיבולת נרד וכרכום משקל ששה עשר של ששה עשר מנה הקושט שנים עשר קילופה שלשה וקנמון תשעה בורית כרשינה תשעה קבין יין קפריסין סאין תלתא קבין תלתא אם אין לו יין קפריסין מביא חמר חיוריין עתיק מלח סדומית רובע מעלה עשן כל שהוא ר' נתן אומר אף כיפת הירדן כל שהוא ואם נתן בה דבש פסלה חיסר אחת מכל סמניה חייב מיתה Rashi says that the chiyuv misoh that the beraisoh is referring to is if a cohen gadol used this ketores on Yom Kipur: ד״ה חייב מיתה - כי עייל ביוה"כ דכתיב (שם טז) ואל יבא בכל עת אל הקודש וגו' ולא ימות וגו' בזאת יבא אהרן וגו' וכי מעייל קטרת שלא כהלכתה ביאה ריקנית היא וחייב מיתה “The beraisoh is referring to Yom Kippur. If the ketores was missing an ingredient and the cohen gadol used this ketores on Yom Kippur then the Cohen Gadol is chayav misoh because he has come into the kodesh hakedoshim [effectively] without any ketores.” Rb Akiva Eiger (i

Joining differently coloured tzaraas

Image
Different types of skin tzara’as The possuk in this week’s sedrah describes different types of tzara’as that can occur in skin: אָדָם כִּי יִהְיֶה בְעוֹר בְּשָׂרוֹ שְׂאֵת אוֹ סַפַּחַת אוֹ בַהֶרֶת וְהָיָה בְעוֹר בְּשָׂרוֹ לְנֶגַע צָרָעַת וְהוּבָא אֶל אַהֲרֹן הַכֹּהֵן אוֹ אֶל אַחַד מִבָּנָיו הַכֹּהֲנִים “When a man shall have in the skin of his flesh a se’es, or a sapachas , or a baheres , and it becomes in the skin of his flesh a plague of leprosy, then he shall be brought to Aaron the cohen, or to one of his sons the cohanim.” The mishna in the beginning of Negaim (( מסכת נגעים פרק א' משנה א ' explains that a סַפַּחַת is not a type of tzara’as – rather it is a tolda (sub-type) of one of the two main types ( avos ) of tzara’as: מראות נגעים, שנים שהן ארבעה:  בהרת עזה כשלג, שניה לה כסיד ההיכל; והשאת כקרום ביצה, שניה לה כצמר לבן, דברי רבי מאיר.  וחכמים אומרין, שאת כצמר לבן, שניה לה כקרום ביצה . “There are 2 main types of tzaraas, each of which has a subtype. A baheres is a t

Kosher eggs

The gemara in Bechoros 6b asks why we are allowed to drink milk, why is it not ossur because of ever min hachai ? The gemara brings various pessukim to prove that it is kosher: וחלב דבהמה טהורה מנלן דשרי ... מדכתיב (שמואל א יז) ואת עשרת חריצי החלב ... ואיבעית אימא מהכא (שמות ג) ארץ זבת חלב ודבש ואי לא דשרי משתבח לן קרא במידי דלא חזי ואיבעית אימא מהכא (ישעיהו נ"ה) לכו שברו ואכלו ולכו שברו בלא כסף ובלא מחיר יין וחלב    “How do we know that it is mutar to drink milk from a kosher animal? Because it says that [Yishai gave Dovid] ten cheeses to take to the army camp, alternatively from here – Eretz Yisroel is called ארץ זבת חלב ודבש – if milk was not mutar the Torah would not praise Eretz Yisroel with it, alternatively from here - לכו שברו ואכלו ולכו שברו בלא כסף ובלא מחיר יין וחלב – go and buy and eat and buy for no money and for no cost wine and milk.”   Tosafos (Chullin 64a, dibbur hamaschil sheim rikmah ve’achlah ) asks how do we know that eggs are kosher? Maybe they are ever

Work on Yom Tov - davar hashaveh lekol nephesh

The mishna says in Beitza (12a): בית שמאי אומרים: אין מוציאין לא את הקטן ולא את הלולב ולא את ספר תורה לרשות הרבים. ובית הלל מתירין "Beis Shammai say that you cannot carry a child, a lulav or a sefer torah into the street on Yom Tov and Beis Hillel say that this is mutar."   The gemara explains that Beis Shammai say that you can only do melacha on Yom Tov if it is for the purpose of preparing food, however Beis Hillel say that since you can carry in order to eat on Yom Tov, you can also carry for non-food related purposes.   This is called mitoch : מתוך שהותרה הוצאה לצורך הותרה נמי שלא לצורך “Because you can carry for eating you can also carry for non food related purposes.”   There is a machlokess Rashi and Tosafos if this halacha applies even in a case where the melacha is done for no reason at all. For example, are you allowed to carry stones in the street for no reason? Rashi explains that once you say mitoch – you can do the melacha for no reason at all. Howeve